
VINDER AF PUBLIKUMSPRISEN 2020

Hvad har det af betydning for dig, at du har vundet denne pris?
At vinde Publikumsprisen er for os den ultimative anerkendelse. Det er forbrugerne der bestemmer i sidste ende hvilken vej virksomhederne skal gå og her føler vi at vores kunder viser os den ultimative tillid og støtte. Det giver os en tro på at vores kamp for en bedre og mere grøn modebranche er værd at kæmpe og er vigtig for forbrugerne. At vi tilmed vandt overbevisende, gør os blot endnu mere stolte men også ydmyge fordi vi ved hvilke forventninger der er blandt vores kunder til ELSK.
Hvad skal præmien bruges til?
Pengene skal gå til at bidrage til vores udvikling af produkter som belaster miljøet så lidt som muligt. Konkret har vi hos ELSK et stort fokus på udvikling af produkter i genanvendte materialer og der kommer vi til at bruge endnu flere ressourcer fremover.
Vores vision er at inspirere forbrugerne og andre virksomheder til at tænke mere grønt og gå efter kvalitet.
Hvilken betydning kan Salling FFF Award prisen have for jeres kunder?
Det er få Publikumsprisen, er specielt fordi det netop er vores kunder som har givet os den. Vi plejer at sige at vi hos ELSK ikke går op i at have mange kunder, men gerne vil have gode fans. At vores kunder støtter op om os på denne måde, viser med al tydelighed at vi har nogle engagerede kunder, så det at vi vinder sådan en pris gør også dem stolte. Det ser vi med al tydelighed på den respons vi har fået efterfølgende.
Hvor vigtigt er kundernes support i jeres bæredygtige rejse?
Uden kunderne var vi her ikke. Uden deres støtte men også deres krav og feedback, gør at vi hele tiden kan og vil gøre det endnu bedre. Jeg tror mange af vores kunder er på samme rejse som os, hvor man lærer løbende og forstår at bæredygtighed er et komplekst emne.
Hvorfor er bæredygtighed så vigtigt i dit design? Vision?
Faktisk bryder vi os ikke om ordet bæredygtighed. Vi foretrækker at bruge ordet ordentlighed. Vi skal lave produkter som er lavet med omtanke og hvor vi behandler de mennesker og den natur som vi omgiver os med ordentligt. Vores vision er at inspirere forbrugerne og andre virksomheder til at tænke mere grønt og gå efter kvalitet. Samtidig med det, skal vi skubbe til grænserne for hvor lidt man kan belaste miljøet når man laver tøj. Vi skal ikke bare tage, men også give tilbage. Derfor donerer vi 1% af vores omsætning til miljøbeskyttelse og den langsigtede effekt af de penge, er en stor motivation for os i dagligdagen.

Hvad mener du, vi skal gøre for at ændre adfærd som forbruger?
Købe færre ting. Køb ting som er holdbare både i design og kvalitet. Støt de virksomheder du tror på og deler dit værdisæt.
Hvor tror du, at den moderne forbruger bevæger sig hen lige nu i fht. bæredygtighed?
Jeg er ret overbevist om at selve begrebet bæredygtighed snart bliver udvandet og på mange områder bliver forventet at tøj er lavet med bedre omtanke end et bliver på nuværende tidspunkt. Forbrugerne er allerede nu længere fremme end mange butikker og det giver mig en tro på at forandringen er i gang. Omvendt siger min sortseer tankegang også at vi stadig gør alt for lidt og at det allerede er alt for sent.
Har prisen og dets nominerede inspireret dig/brandet til at tænke i nye tiltag i fremtiden? Hvilke?
Prisen har vækket en endnu større stolthed blandt vores medarbejdere i forhold til det vi gør og styrket vores tror på at vi er på rette vej. Vi føler tit at vi går på vores egen sti, men en pris som denne, viser at det er den rigtige sted og at der samtidig også er plads til flere på den sti.